ระบบฐานข้อมูลอิเล็กทรอนิกส์  RBRU e-Research

รายการข้อมูลวิทยานิพนธ์

รายการข้อมูลวิทยานิพนธ์

การใช้สื่อออนไลน์เพื่อการส่งเสริมการตลาดของผลิตภัณฑ์วิสาหกิจชุมชนบ้านห้วยแร้ง จังหวัดตราด กรณีศึกษานำพริกเผาสับปะรดตราดสีทอง
Online Media Use to Promote Marketing of Ban Huai Rang Community Enterprise Products: A Case Study of Trat Golden Pineapple Chill Paste, Trat Province
เรวดี สุขมั่น
สาขาการจัดการนวัตกรรมการสื่อสาร
คณะนิเทศศาสตร์
วิทยานิพนธ์
2566
การศึกษาในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ดังนี้ี 1) เพื่อศึกษาการใช้สื่อออนไลน์ในการส่งเสริม การตลาดของผลิตภัณฑ์วิสาหกิจชุมชนบ้านห้วยแร้ง จังหวัดตราด กรณีศึกษาน้ำพริกเผาสับปะรดตราดสีทอง 2) เพื่อศึกษาปัญหาในการใช้สื่อออนไลน์ในการส่งเสริมการตลาดของผลิตภัณฑ์วิสาหกิจชุมชนบ้านห้วยแร้ง จังหวัดตราด กรณีศึกษาน้ำพริกเผาสับปะรดตราดสีทอง และ 3) เพื่อศึกษาความสำเร็จของผลิตภัณฑ์วิสาหกิจชุมชนบ้านห้วยแร้ง จังหวัดตราด กรณีศึกษาน้ำพริกเผาสับปะรดตราดสีทอง โดยใช้วิธีการวิจัยเชิงคุณภาพและการเก็บรวบรวมข้อมูลจากการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth Interview) จากผู้ให้ข้อมูลสำคัญประกอบด้วย เจ้าหน้าที่พัฒนาชุมชนจังหวัดตราด จำนวน 2 คน อาจารย์วิทยาลัยชุมชนตราด จำนวน 2 คน และประธานและวิสาหกิจชุมชนบ้านห้วยแร้ง จำนวน 8 คน รวม 12 คน ผลการศึกษาพบว่า 1) วิสาหกิจชุมชนใช้สื่อออนไลน์ในการสื่อสารการตลาด ด้านการโฆษณาออนไลน์ ด้านการประชาสัมพันธ์ออนไลน์ ด้านการส่งเสริมการขายออนไลน์ ด้านการขายโดยบุคคลออนไลน์ และด้านการตลาดทางตรงออนไลน์ ส่งผลทำให้ยอดขายผลิตภัณฑ์ชุมชนเพิ่มขึ้น 2) พบว่า ปัจจุบันการตลาดมีการแข่งขันสูงผู้บริโภคมีความต้องการที่หลากหลาย และผู้บริโภคสามารถหาข้อมูลของสินค้า เพื่อทำการเปรียบเทียบคุณภาพและราคาได้อย่างสะดวกชุมชนควรนำสื่อออนไลน์มาใช้เป็นเครื่องมือในการสื่อสารการตลาดเพื่อเพิ่มการรับรู้ของผู้บริโภคและเพิ่มยอดขายผลิตภัณฑ์ของวิสาหกิจชุมชน
The objectives of this study were to: 1) study the use of online media in marketing promotion of Ban Huai Raeng community enterprise products, Trat Province, 2) study the problems in using online media in marketing promotion of these products, and 3) study the success of these products. This was qualitative research and the data were collected from in-depth interviews from key informants consisting of 2 Community Development Officers in Trat Province, 2 teachers at Trat Community College, and 12 presidents and members of Ban Huai Raeng Community Enterprise. This study found that: 1) online marketing has become more and more important and community enterprises have used online media for marketing communication, online advertising, online public relations, online sales promotion online personal sales and online direct marketing. As a result, sales of community products have increased, 2) the market is currently highly competitive. Consumers have diverse needs. They can find product information to compare the quality and price conveniently and quickly for use in making a purchase decision, and 3) community enterprises have determined that online media was an important marketing communication strategy. The management of people, capital, raw materials, technology were important factors in achieving success in reaching the target group of community enterprises. Therefore, community enterprises should use online media as a marketing communication tool to increase consumer awareness. and increase sales of community enterprise products.
วิสาหกิจชุมชน, การใช้สื่อออนไลน์, การส่งเสริมการตลาด
Community enterprise entrepreneurs, Community products, Marketing communication
เจียมจิต บวชไธสง แก้ไขล่าสุด 2024-03-04 15:03:18