ระบบฐานข้อมูลอิเล็กทรอนิกส์  RBRU e-Research

รายการข้อมูลวิทยานิพนธ์

รายการข้อมูลวิทยานิพนธ์

การศึกษาและการวิเคราะห์หลักอิทธิบาท 4 กับการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1
A study and analysis of the four buddhist principles of Iddhipada Relating to administrations academic management in the 21st Century in Schools under Rayong Primary Educational Service Area Office 1
บุษบา ชมที
สาขาการบริหารการศึกษา
คณะครุศาสตร์
วิทยานิพนธ์
2566
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาการประยุกต์ใช้หลักอิทธิบาท 4 2) ศึกษาการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างการประยุกต์ใช้หลักอิทธิบาท 4 กับการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 4) ศึกษาการประยุกต์ใช้หลักอิทธิบาท 4 ที่ส่งผลต่อการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 และ 5) เสนอแนวทางการประยุกต์ใช้หลักอิทธิบาท 4 เพื่อการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 เป็นการวิจัยแบบผสมผสาน กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยเชิงปริมาณ ได้แก่ ครูและบุคลากรทางการศึกษา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 จำนวน 338 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถาม การประยุกต์ใช้หลักหลักอิทธิบาท 4 ได้ค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.93 และแบบสอบถาม การบริหารงานวิชาการของสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 ได้ค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.71 เป็นแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ค่าสัมประสิทธิ์แอลฟาของ ครอนบาค การทดสอบค่าที และการวิเคราะห์การถดถอยอย่างง่าย กลุ่มตัวอย่างในการวิจัย เชิงคุณภาพ ได้แก่ ครูและบุคลากรทางการศึกษา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 โดยการสัมภาษณ์เชิงลึกและการสนทนากลุ่มโดยวิธีการเลือกแบบเจาะจง วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา ใช้วิธีการตรวจสอบข้อมูลแบบสามเส้า และนำเสนอด้วยรูปแบบการพรรณนา
The purposes of this research were to: 1) study the application of the four Buddhist principles of Iddhipada, 2) study the administrations academic management in the 21st century, 3) study the relationship between the application of the four Buddhist principles of Iddhipada and administrations academic management in the 21st century, 4) study the application of the four Buddhist principles of Iddhipada in which affected administrations academic management in the 21st century, and 5) propose guidelines for applying the four Buddhist principles of Iddhipada to administrations academic management in the 21st century in schools under Rayong Primary Educational Service Area Office 1. This study was a mixed method research. For the quantitative research, the sample consisted of 338 teachers and educational personnel in schools under Rayong Primary Educational Service Area Office 1. The research instrument was an applied 5-rating scale questionnaire regarding the principles of the four Buddhist principles of Iddhipada with a confidence level of 0.93. The questionnaire of the administrations academic management in the 21st century in schools had a confidence level of 0.71. The statistics used in the data analysis were: percentage, mean, standard deviation, Pearson correlation coefficient, Cronbach’s alpha coefficient t-test and simple regression analysis. For the qualitative research, a sample was selected from teachers and educational personnel in schools under Rayong Primary Educational Service Area Office 1 to conduct in-depth interviews and discussions using specific selection method. Data was analyzed using content analysis, triangulation data validation method, and presented in a descriptive form.
การบริหารการศึกษา, ศตวรรษที่ 21, หลักอิทธิบาท 4, งานวิชาการ
Academic Management in the 21st Century, Buddhist Principles of Iddhipada
เจียมจิต บวชไธสง แก้ไขล่าสุด 2023-07-14 11:29:13