ระบบฐานข้อมูลอิเล็กทรอนิกส์  RBRU e-Research

รายการข้อมูลวิทยานิพนธ์

รายการข้อมูลวิทยานิพนธ์

ความสัมพันธ์ระหว่างทักษะการบริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 กับประสิทธิภาพการปฏิบัติงานของครูและบุคลากรทางการศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1
The relationship between 21st century school administrator skills and the performance of teachers and educational personnel under Rayong Primary Educational Service Area Office 1
ณรงค์ชัย บุญประเสริฐ
สาขาการบริหารการศึกษา
คณะครุศาสตร์
วิทยานิพนธ์
2563
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ 1) ศึกษาทักษะการบริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 2) ศึกษาประสิทธิภาพการปฏิบัติงานของครูและบุคลากรทางการศึกษา 3) ศึกษาความสัมพันธ์ ระหว่างทักษะการบริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 กับประสิทธิภาพการปฏิบัติงานของครู และบุคลากรทางการศึกษา และ 4) เพื่อสร้างสมการพยากรณ์ทักษะการบริหารสถานศึกษา ในศตวรรษที่ 21 ที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพการปฏิบัติงานของครู และบุคลากรทางการศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 กลุ่มตัวอย่างได้แก่ ผู้บริหาร สถานศึกษา ครู และบุคลากรทางการศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 ปี การศึกษา 2562 จำนวน 338 คน กำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างโดยใช้ตารางของเครจซี่ และมอร์แกน ใช้วิธีการสุ่มแบบแบ่งชั้นตามสัดส่วน โดยใช้อำเภอเป็นชั้นในการแบ่งหลังจากนั้น คัดเลือกผู้บริหารสถานศึกษา ครูและบุคลากรทางการศึกษาแต่ละอำเภอด้วยวิธีการสุ่มอย่างง่าย ผลการวิจัยพบว่า 1) ครูและบุคลากรทางการศึกษามีความคิดเห็นเกี่ยวกับทักษะการบริหารสถานศึกษา ในศตวรรษที่ 21 โดยรวมอยู่ในระดับมาก 2) ครูและบุคลากรทางการศึกษามีความคิดเห็นเกี่ยวกับ ประสิทธิภาพการปฏิบัติงานของครู และบุคลากรทางการศึกษา โดยรวมอยู่ในระดับมาก 3) ตามความคิดเห็นของครูและบุคลากรทางการศึกษาทักษะการบริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 มีความสัมพันธ์กันทางบวกในระดับปานกลางกับประสิทธิภาพการปฏิบัติงานของครูและบุคลากร ทางการศึกษาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และ 4) ตามความคิดเห็นของครูและบุคลากร ทางการศึกษามีความคิดเห็นเกี่ยวกับทักษะการบริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 ส่งผลต่อ ประสิทธิภาพการปฏิบัติงานของครูและบุคลากรทางการศึกษา อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 สามารถสร้างสมการพยากรณ์ในรูปคะแนนดิบ คือ Y = 1.52 0.66**X และสมการพยากรณ์ในรูปคะแนน มาตรฐาน คือ Zy = 0.65**Zx จากสมการพยากรณ์แสดงให้เห็นทักษะการบริหารสถานศึกษา
The purposes of this research were: 1) to study educational management skills in the 21st century; 2) to study the performance of teachers and educational personnel; 3) to study the relationship between educational management skills in the 21st century and the performance of teachers and educational personnel; and 4) to create a equation for forecasting how educational management skills in the 21st century affect the performance of teachers and educational personnel in schools under Rayong Primary Educational Service Area Office 1. The sample was a group of 338 school administrators, teachers and educational personnel in schools under Rayong Primary Educational Service Area Office 1 in the academic year 2019. The sample size was determined by using Krejcie and Morgans table and stratified random sampling by using the district as the class for dividing, then choosing school administrators, teachers and educational personnel in each district by simple random drawing. The research tool was a 5-rating scale questionnaire about the opinions of the educational management skills in the 21st century and the performance of teachers and educational personnel under Rayong Primary Educational Service Area Office 1. It had a reliability of 0.97. The statistics used for data analysis were: percentage, mean, standard deviation, Pearsons product-moment correlation coefficient and simple regression analysis. The results of the research revealed that : 1) the opinions of teachers and educational personnel about educational management skills in the 21st century was at the high level; 2) the opinions of teachers and educational personnel about their own performance was at the high level overall; 3) according to the opinions of teachers and educational personnel, there is a moderate positive relationship between educational management skills in the 21st century and the performance of teachers and educational personnel at the statistically significant level of .01; and 4) since there is a positive relationship between the two, it is possible to create forecasting equations for how educational management skills in the 21st century affect performance in the forms of raw score Y = 1.52 0.66**X and standard score Zy = 0.65**Zx. Since the equations show educational management skills in the 21st century affect the performance of teachers, school administrators should have the following skills: recommend teachers and educational personnel to perform their work efficiently, understand the nature of the job, have a plan for school administration, understand the differences among people according to their physical, emotional, social and intellectual strengths and needs in order to achieve the goals and mission of the school efficiently.
ทักษะการบริหาร, การบริหารสถานศึกษา, ครูและบุคลากรทางการศึกษา
Administrator skills, School administrator, Teachers and educational personnel
เจียมจิต บวชไธสง แก้ไขล่าสุด 2021-03-09 09:47:19