ระบบฐานข้อมูลอิเล็กทรอนิกส์  RBRU e-Research

รายการข้อมูลวิทยานิพนธ์

รายการข้อมูลวิทยานิพนธ์

ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษา ในศตวรรษที่ 21 กับความผูกพันต่อองค์การของครู ในโรงเรียนเครือข่ายมูลนิธิลาซาล
The relationship between 21st century transformational leadership of school administrators and teachers organizational commitment to the network of schools of the La Salle Foundation
ชัยวัฒน์ พนมวรชัย
สาขาการบริหารการศึกษา
คณะครุศาสตร์
วิทยานิพนธ์
2563
การเป็นผู้นำการเปลี่ยนแปลงต้องมีคุณลักษณะเป็นผู้มีวิสัยทัศน์ มีความมั่นใจในตนเอง กล้าตัดสินใจ มองการเปลี่ยนแปลงเป็นโอกาสเพื่อพัฒนา อันจะส่งผลถึงบุคลากรในองค์การให้มีความเชื่อมั่น ยอมรับเป้าหมายและค่านิยมขององค์การ ให้ครูผู้สอนเกิดความพึงพอใจในการปฏิบัติงานตาม อันจะส่งผลต่อการพัฒนาผู้เรียน และความผูกพันองค์การ การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความคิดเห็นของครูเกี่ยวกับภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 2) ศึกษาความคิดเห็นของครูเกี่ยวกับความผูกพันต่อองค์การของครู ในโรงเรียนเครือข่ายมูลนิธิลาซาล 3) ศึกษาความคิดเห็นของครูเกี่ยวกับความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 กับความผูกพันต่อองค์การของครูในโรงเรียนเครือข่ายมูลนิธิลาซาล กลุ่มตัวอย่างได้แก่ ครูในโรงเรียนเครือข่ายมูลนิธิลาซาล ปีการศึกษา 2562 จำนวน 234 คน เครื่องมือการวิจัยเป็นแบบสอบถามความคิดเห็นเกี่ยวกับ ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 และความผูกพันต่อองค์การของครูในโรงเรียนเครือข่ายมูลนิธิลาซาล มีลักษณะเป็นมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ได้ค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถามทั้งฉบับเท่ากับ 0.90 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1) ครูในโรงเรียนเครือข่ายมูลนิธิลาซาลมีความคิดเห็นเกี่ยวกับภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 อยู่ในระดับมากที่สุด 2) ครูในโรงเรียนเครือข่ายมูลนิธิลาซาลมีความคิดเห็นเกี่ยวกับความผูกพันต่อองค์การของครู อยู่ในระดับมาก และ 3) ความสัมพันธ์ของภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 กับความผูกพันต่อองค์การของครูในโรงเรียนเครือข่ายมูลนิธิลาซาลมีความสัมพันธ์ทางบวกสูง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ผลการวิจัยพบว่าภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 กับความผูกพันต่อองค์การของครู ในโรงเรียนเครือข่ายมูลนิธิลาซาลมีความสัมพันธ์กันสูงมาก ผู้บริหารสถานศึกษา จึงควรนำไปเป็นข้อมูลสนเทศในการปรับปรุงพัฒนาความเป็นผู้นำของตนเอง อันจะส่งผลต่อประสิทธิภาพในการปฏิบัติงานของครูผู้สอน และจะทำให้การปฏิรูปการศึกษามีคุณภาพต่อไป
Being a transformational leader requires having vision and self-confidence to make decisions as well as being able to see the opportunities in every difficult situation that develops, which will affect the personnel to trust and accept the values of the organization in performing their duties according to the students development and organizational commitment. This research intended to study: 1) the opinion of teachers about the 21st century transformational leadership style of school administrators; 2)the opinion of teachers about teachers organizational commitment to the network of school of the La Salle Foundation; and 3) the opinion of teachers about the relationship between the 21st century transformational leadership style of school administrators and teachers organizational commitment to the network of schools of the La Salle Foundation. The sample was a group of 234 teachers in the network of schools of the La Salle Foundation, in the academic year 2019. The research instrument was a five-level rating scale questionnaire about the relationship between 21st century transformational leadership of school administrators and teachers organizational commitment to the network of schools of the La Salle Foundation. The alpha coefficient was analyzed using the Cronbach method. The reliability of the whole questionnaire was at 0.90. The statistics used for analyzing the data were: percentage, mean, standard deviation and Pearsons product moment correlation coefficient. The results of the study were as follows: 1) the opinion of the teachers in the network of schools of the La Salle Foundation about the 21st century transformational leadership style of school administrators was at the highest level overall; 2) the opinion of the teachers in the network of schools of the La Salle Foundation about organizational commitment of teachers was at a high level overall; and 3) the relationship between the 21st century transformational leadership style of school administrators and teachers organizational commitment to the network of school of the La Salle Foundation was positively correlated at the statistically significant level of .01. The results of the study show that the 21st century transformational leadership style of school administrators and teachers organizational commitment to the network of school of the La Salle Foundation is positively correlated at a high level. Therefore, school administrators can use this information as information to improve and develop their own leadership, which will affect the performance of teachers and will improve the quality of educational reform.
ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง, ผู้บริหารสถานศึกษา
Transformational Leadership, School Administrator
เจียมจิต บวชไธสง แก้ไขล่าสุด 2021-04-01 15:28:35