ระบบฐานข้อมูลอิเล็กทรอนิกส์  RBRU e-Research

รายการข้อมูลวิทยานิพนธ์

รายการข้อมูลวิทยานิพนธ์

แรงจูงใจที่ส่งผลต่อการปฏิบัติงานตามหลักธรรมาภิบาลของครูสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1
Motivation Affecting Good - Governance Based Performance of Teachers under the Jurisdiction of Rayong Primary Educational Service Area Office 1
นวรัตน์ อายุยืน
สาขาการบริหารการศึกษา
คณะครุศาสตร์
วิทยานิพนธ์
2561
คุณภาพการศึกษาเกิดขึ้นโดยอาศัยความร่วมมือจากบุคลากรทุกคนในสถานศึกษา โดยเฉพาะครูซึ่งมีหน้าที่โดยตรงในการถ่ายทอดวิทยาการต่าง ๆ ให้แก่ผู้เรียนควรได้รับแรงจูงใจที่เหมาะสมตามสมรรถนะในการปฏิบัติงานและสถานะทางสังคม แรงจูงใจจะเป็นปัจจัยที่กำหนดแนวโน้มพฤติกรรมที่ดีของครูในการปฏิบัติงาน หากครูพึงพอใจในงานที่ทำ มีความกระตือรือร้นในการปฏิบัติงาน ตลอดจนมุ่งมั่นที่จะเอาชนะปัญหาอุปสรรคต่างๆ ย่อมส่งผลให้การจัดการศึกษาบรรลุเป้าหมายได้อย่างมีประสิทธิภาพ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ระดับแรงจูงใจของครูสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 2) ระดับการปฏิบัติงานตามหลักธรรมาภิบาลของครูสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 3) ความสัมพันธ์ระหว่างแรงจูงใจกับการปฏิบัติงานตามหลักธรรมาภิบาลของครู และ 4) สมการพยากรณ์แรงจูงใจที่ส่งผลต่อการปฏิบัติงานตามหลักธรรมาภิบาลของครูสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย ครูในสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 จำนวน 325 คน โดยใช้ตารางเทียบหากลุ่มตัวอย่างของเครจซี่และมอร์แกน (Krejcie and Morgan) การสุ่มตัวอย่างใช้วิธีการสุ่มแบบแบ่งชั้นตามสัดส่วน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน (Pearson) และการวิเคราะห์การถดถอยอย่างง่าย
Educational quality exists in all participants in a school. Particularly, professional teachers, who are directly responsible for the transfer of diversified knowledge to learners, must gain the desirable incentives appropriate to their working competencies as well as social status. Motivation was considered as a factor in describing the behavior of good teachers job performance. Job satisfaction, enthusiasm and problem solving lead to efficient goal achievement in educational administrations. The purposes of this research were: 1) to study the motivation level of teachers, 2) to study the level of good - governance based performance of teachers, 3) to study the relationship between motivation and good - governance based performance of teachers, and 4) to create a prediction equation for motivation affecting good - governance based performance of teachers under the jurisdiction of Rayong Primary Educational Service Area Office 1. The research sample was derived from Krejcie and Morgan’s comparative table and consisted of 325 teachers in schools under the office jurisdiction of Rayong Primary Educational Service Area Office 1. The sample was selected by proportional stratified random sampling. The research instrument was a five - rating scale questionnaire. The data were analyzed using percentage, arithmetic mean, standard deviation. Pearson’: Product.- Moment Correlation Coefficient and simple regression analysis
แรงจูงใจ, หลักธรรมาภิบาล
Motivation, Good - Governance
เจียมจิต บวชไธสง แก้ไขล่าสุด 2020-01-31 14:55:21