ระบบฐานข้อมูลอิเล็กทรอนิกส์  RBRU e-Research

รายการข้อมูลวิทยานิพนธ์

รายการข้อมูลวิทยานิพนธ์

ภาวะผู้นำของผู้บริหารที่ส่งผลต่อประสิทธิผลของโรงเรียนมัธยมศึกษา
Administrators’ Leadership Affecting the Effectiveness of Secondary Schools
นิศรา มูลวรรณ
สาขาการบริหารการศึกษา
คณะครุศาสตร์
วิทยานิพนธ์
2561
การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเพื่อพัฒนาคุณภาพการศึกษาของโรงเรียนมัธยมศึกษาที่เป็นประสิทธิผลของโรงเรียน เพราะประเทศไทยใช้คนเป็นศูนย์กลางของการพัฒนา และใช้การศึกษาเป็นเครื่องมือพัฒนาคน ดังนั้นการจัดการศึกษาจึงต้องมีคุณภาพสูง ซึ่งขึ้นอยู่กับภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียน ผู้วิจัยจึงศึกษาภาวะผู้นำของผู้บริหารที่ส่งผลต่อประสิทธิผลของโรงเรียนมัธยมศึกษา โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา 2) ศึกษาประสิทธิผลของโรงเรียนมัธยมศึกษา 3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำของผู้บริหารกับประสิทธิผลของโรงเรียนมัธยมศึกษา และ 4) สร้างสมการพยากรณ์ภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนที่ส่งผลต่อประสิทธิผลของโรงเรียนมัธยมศึกษา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ครูสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 17 ปีการศึกษา 2560 จำนวน 312 คน ที่คัดเลือกมาแบบเจาะจงจากผู้ที่ปฏิบัติหน้าที่หัวหน้ากลุ่มสาระการเรียนรู้ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยมีลักษณะเป็นมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ จำนวน 1 ฉบับ แบ่งออกเป็น 2 ตอน คือ ตอนที่ 1 แบบวัดภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียน จำนวน 45 ข้อ มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ .97 และตอนที่ 2 แบบวัดประสิทธิผลของโรงเรียน จำนวน 45 ข้อ มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ .98 วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าเฉลี่ย ความเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการวิเคราะห์การถดถอยอย่างง่าย
The goal of this research was develop the quality of education in secondary schools. School effectiveness is important because Thailand is committed to personal development and uses education as a tool to meet this goal. Therefore the quality of education is important and it is influenced by the leadership of the school administrator. The researcher wanted to study administrators’ leadership affecting the effectiveness of secondary schools. The purposes of this research were: 1) to study secondary schools administrators’ leadership, 2) to study the effectiveness of secondary schools, 3) to study the relationship between administrators’ leadership and the effectiveness of secondary schools, and 4) to create a prediction equation of administrators’ leadership affecting the effectiveness of secondary schools. The sample of this research was a group of 312 teachers who are heads of department under the Secondary Educational Service Area Office 17 in academic year 2017 and was selected by purposive sampling. The research instrument used was a 2 - part five - rating scale questionnaire. The first part was a 45-item questionnaire about administrators’ leadership. The second part was a 45-item questionnaire about school effectiveness. The 2 parts had an alpha-coefficient of 97 and 98 respectively. The statistics used for data analysis and hypothesis testing were: mean, standard deviation, Pearson Product - Moment. Correlation Coefficient and simple regression analysis.
ภาวะผู้นำ, ผู้บริหาร
Leadership, Administrators
เจียมจิต บวชไธสง แก้ไขล่าสุด 2020-02-06 13:25:31