ระบบฐานข้อมูลอิเล็กทรอนิกส์  RBRU e-Research

รายการข้อมูลวิทยานิพนธ์

รายการข้อมูลวิทยานิพนธ์

แนวทางการพัฒนาสมรรถนะดิจิทัลของผู้บริหารในยุคปรกติถัดไปในศูนย์ฝึกอบรมครูประจำจังหวัดกำปงชะนัง ประเทศกัมพูชา
A guideline for developing administrators’ digital competence in the next normal Era at Kampong Chhnang Provincial Teacher Training Center, Cambodia
โสกเวียสนา เสรย
สาขาการบริหารการศึกษา
คณะครุศาสตร์
วิทยานิพนธ์
2568
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสมรรถนะดิจิทัลของผู้บริหารในยุคปรกติถัดไปในศูนย์ฝึกอบรมครูประจำจังหวัดกำปงชะนัง ประเทศกัมพูชา 2) วิเคราะห์สมรรถนะดิจิทัลของ ผู้บริหาร ศูนย์ฝึกอบรม และ 3) นำเสนอแนวทางการพัฒนาสมรรถนะดิจิทัลของผู้บริหารในยุคปรกติถัดไป ในศูนย์ฝึกอบรม เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพโดยใช้วิธีการสัมภาษณ์เชิงลึกและการสนทนากลุ่ม ผู้ให้ข้อมูลสำคัญ จำนวน 15 คน ประกอบด้วยผู้บริหาร 7 คน ศึกษานิเทศก์ 4 คน และครูฝึกอบรมครู 4 คน ได้มาโดยวิธีการเลือกแบบเจาะจงตามเกณฑ์การคัดเข้า วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เนื้อหาและนำเสนอด้วยวิธีการพรรณนา ผลการวิจัยพบว่า 1) ผู้บริหารมีสมรรถนะดิจิทัลใน 5 ด้าน ประกอบด้วย 1.1) ด้านสารสนเทศและการรู้เท่าทันข้อมูล 1.2) ด้านการสื่อสารและการทำงานร่วมกัน 1.3) ด้านการสร้างเนื้อหาดิจิทัล 1.4) ด้านความปลอดภัย และ 1.5) ด้านการแก้ปัญหา มีการใช้แพลตฟอร์มออนไลน์เป็นแหล่งข้อมูลและการสื่อสารที่ยังมีข้อจำกัดและจำเป็นต้องพัฒนาต่อไป 2) ผู้บริหารต้องได้รับการพัฒนาสมรรถนะดิจิทัล ทั้ง 5 ด้าน เพื่อพัฒนาทักษะในการใช้เทคโนโลยีดิจิทัล ให้มีประสิทธิภาพและเชิงรุกมากขึ้น 3) แนวทางในการพัฒนาสมรรถนะดิจิทัลของผู้บริหารในยุคปรกติถัดไปในศูนย์ฝึกอบรมครูประจำจังหวัดกำปงชะนัง ประเทศกัมพูชา ประกอบด้วย 1) การสนับสนุนจากผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย 2) นโยบาลและแผนกลยุทธ์ของศูนย์อบรมครู และ 3) วิสัยทัศน์ของผู้บริหาร
This research aimed to: 1) study administrators’ digital competence in the next normal era at Kampong Chhnang Provincial Teacher Training Center, Cambodia, 2) analyze the administrators’ digital competence at the center, and 3) offer a guideline for developing administrators’ digital competence in the next normal era at this center. The researcher used the qualitative method to conduct the study which included in-depth interviews and focus group discussions with 15 key informants, consisting of 7 administrators, 4 technical supervisors and 4 teacher trainees who were selected by purposive selection according to the inclusion criteria. The data were analyzed using content analysis and presented in a descriptive style. The results of the research were as follows: 1) the digital performance of administrators at Kampong Chhnang Provincial Teacher Training Center consisted of five key areas: information and data literacy, communication and collaboration, digital content creation, safety, and problem solving; furthermore, the use of online platforms as sources of information and communication had limitations and required further development; 2) the school administrators need to develop their competence in the five areas to enhance their skills in using digital technology more efficiently and proactively; and 3) the guideline for developing the administrators’ digital competences in the next normal era at Kampong Chhnang Provincial Teacher Training Center, Cambodia consisted of three main factors: stakeholder support, teacher training center policy and strategic plan, and administrators’ personal visions.
ผู้บริหาร, สมรรถนะดิจิทัล, ยุคปรกติถัดไป
Administrators, Digital Competence, Next Normal Era
เจียมจิต บวชไธสง แก้ไขล่าสุด 2025-12-15 09:21:54