ระบบฐานข้อมูลอิเล็กทรอนิกส์  RBRU e-Research

รายการข้อมูลวิทยานิพนธ์

รายการข้อมูลวิทยานิพนธ์

พฤติกรรมเชิงจริยธรรมที่ส่งผลต่อการบริหารงานของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย จังหวัดระยอง จันทบุรี และตราด
Ethical Behavior of Administrators Affecting the Administrations of Schools under the Office of Non-Formal and Informal Education in Rayong, Chanthaburi and Trat Provinces
ณัฐฐากาญจน์ ลักษณะเพ็ญ
สาขาการบริหารการศึกษา
คณะครุศาสตร์
วิทยานิพนธ์
2563
ผู้วิจัยได้ศึกษาเรื่องพฤติกรรมเชิงจริยธรรมที่ส่งผลต่อการบริหารงานของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย จังหวัดระยอง จันทบุรี และตราด โดยมีวัตถุประสงค์ในการวิจัยเพื่อ 1) ศึกษาระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับพฤติกรรมเชิงจริยธรรมของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย จังหวัดระยอง จันทบุรี และตราด 2) ศึกษาระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับการบริหารงานของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย จังหวัดระยอง จันทบุรี และตราด 3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความคิดเห็นเกี่ยวกับพฤติกรรมเชิงจริยธรรมกับความคิดเห็นเกี่ยวกับการบริหารงานของผู้บริหารสถานศึกษา และ 4) สร้างสมการพยากรณ์ความคิดเห็นเกี่ยวกับพฤติกรรมเชิงจริยธรรมที่ส่งผลต่อความคิดเห็นเกี่ยวกับการบริหารงานของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย จังหวัดระยอง จันทบุรี และตราด กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษาและครู ในสังกัดสำนักงานการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย ในจังหวัดระยอง จันทบุรี และตราด ปีการศึกษา 2562 จำนวน 186 คน กำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างโดยใช้ตารางเทียบหากลุ่มตัวอย่างของเครจซี่และมอร์แกน และใช้วิธีการสุ่มเป็นแบบแบ่งชั้นตามสัดส่วน เครื่องมือการวิจัยเป็นแบบสอบถามพฤติกรรมเชิงจริยธรรมที่ส่งผลต่อ การบริหารงานของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย จังหวัดระยอง จันทบุรี และตราด มาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ได้ค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.94 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการวิเคราะห์การถดถอยอย่างง่าย
The researcher studied the ethical behavior of school administrators affecting the management of the administrations of schools under the Office of Non-formal and Informal Education in Rayong, Chanthaburi and Trat Provinces. The purposes of this research were: 1) to study the level of the opinions about the ethical behavior of school administrators of schools under the Office of Non-formal and Informal Education in Rayong, Chanthaburi and Trat Provinces, 2) to study the opinions about the level of the management of the administrations of schools under the Office of Non-formal and Informal Education in Rayong, Chanthaburi and Trat Province, 3) to study the relationship between the opinions about the ethical behavior of school administrators and the opinions about the management of the administrations of schools under the Office under the Office of Non-formal and Informal Education in Rayong, Chabthaburi and Trat Provinces, and 4) to create a predictive equation for the opinions about ethical behavior of school administrators affecting the management of the administrations of schools under the Office of Non-formal and Informal Education in Rayong, Chanthaburi and Trat Provinces. The sample was a group of 186 administrators and teachers in schools under the Office of Non-formal and Informal Education in Rayong, Chanthaburi and Trat Provinces in the 2019 academic year, and was selected by using Krejcie and Morgan’s table and proportionate stratified random sampling. The research instrument was a five-rating scale questionnaire regarding the opinions about ethical behavior of school administrators affecting the management of the administrations of schools under the Office of Non-formal and Informal Education in Rayong, Chanthaburi and Trat Province with a reliability of 0.94. The statistics used for data analysis were: mean, standard deviation, Pearson product-moment correlation coefficient and simple regression analysis.
พฤติกรรมเชิงจริยธรรม, ผู้บริหารสถานศึกษา, การศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย
ethical behavior, school administrator, non-formal and informal education
เจียมจิต บวชไธสง แก้ไขล่าสุด 2021-08-26 14:34:41